آئین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ
آئین سپاس از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ

در میان چهره‌های برجسته از سراسر کشور بازهم چهره‌های نام آشنایی از خطه خراسان موجب افتخار است.

به گزارش اخترشرق؛ دربارهٔ شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، اما روایت قوی‌تر این است که چاپ سنگی را نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه‌اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال ۱۲۲۵ هجری قمری راه انداخت. چاپخانهٔ سنگی در مدت کوتاهی در تهران، اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تأسیس شد و بیش از ۵۰ سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دورهٔ قاجار، هر چه در ایران چاپ می‌شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی راه‌اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن، پس از ورود چاپ سنگی، کنار گذاشته شد ولی بعدها در دورهٔ قاجار دوباره استفاده از حروف سربی رایج گردید. اولین چاپخانه بروش حروف‌چینی (چاپخانه حروفی) در اواخر دهه ۱۲۷۰، توسط یوسف اعتصامی (اعتصام‌الملک آشتیانی پدر پروین اعتصامی) در تبریز دایر گردید.

اسامی چهره‌های ماندگار؛ علی مغانی، حسین پور، عباس سرابیان، محمود نام‌آور و حسین معینی است.

 در ادامه جلیل سروری، معاونت فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با قدردانی از چهره‌های ماندگار صنعت چاپ افزود: باکمال افتخار، انتخاب درخورتحسین و بجای شما خوبان و نمایندگان شایسته خانواده صنعت فاخر و فرهنگی چاپ خراسان رضوی را در اولین آئین سپاس چهره‌های ماندگار صنعت چاپ ایران» صمیمانه تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم.

بر همگان واضح و مبرهن است که خطّه زرخیز و فرهنگ‌پرور خراسان رضوی به‌عنوان پایتخت معنوی ایران اسلامی و پایتخت فرهنگی جهان اسلام در طول عمر ۲۰۰ ساله صنعت چاپ در ایران و در تمامی مراحل و عرصه‌های سیاسی و فرهنگی کشور همچون ستاره‌ای تابان بر سپهر هنر صنعت فرهنگی چاپ کشور خوش درخشیده و منشاُ تحولات و خدمات ارزنده و تاثیر گذاری در ساحت‌های آموزشی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی این مرزوبوم مقدس بوده و خواهد بود.

سلامت، سعادت و بهروزی شما عزیزان را از درگاه خداوند متعال مثالت نموده و از دست‌اندرکاران برپایی و برگزاری این رویداد بزرگ فرهنگی هنری نیز سپاسگزاری می‌نماییم.

خبرنگار: سمانه جعفری

image_printچاپ مطلب

Visits: 2