۵۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خدمات‌ شهری مشهد

به گزارش اختر شرق؛ حسن کریمدادی ضمن گرامیداشت روز «شوراها» و همچنین روز «کار و کارگر»، اظهارکرد: حدود ۱۲ هزار کارگر خدوم و زحمتکش در حوزه خدمات شهری، اعم از پاکبانان، پارکبانان و… مشغول خدمات‌رسانی هستند.

وی در ادامه به تشریح سیاست‌های شورای اسلامی شهر در حوزه خدمات شهری پرداخت و گفت: ۲۰ کلان‌پروژه در طرح میان‌مدت چهارساله به تصویب شورای اسلامی شهر رسیده که از جمله آن‌ها می‌توان به «میدان بار مرکزی» اشاره داشت.

کریمدادی بیان کرد: مشهد مقدس با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت ثابت و ۳۰ میلیون زائر سالانه، فاقد میدان بار مرکزی است که با نظارت مستقیم شهرداری اداره شود؛ از ابتدای شورای ششم نسبت به این موضوع ورود کردیم و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز اعتبار خوبی به آن اختصاص پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر، به دنبال مکان‌یابی این میدان بار هستیم، تصریح کرد: مکان‌های پیش‌بینی شده، در خارج از محدوده مرکزی شهر خواهد بود و امیدواریم تا پایان سال جمع‌بندی شود.

وی ادامه داد: میوه در مشهد گران به دست مردم می‌رسد چراکه نظارتی از سوی شهرداری اعمال نمی‌شود.

توسعه پارک‌ها و فضای سبز، دیگر سیاست و رویکرد شورای اسلامی شهر در دوره ششم بود که کریمدادی به آن اشاره کرد و گفت: از جمله این فضاهای سبز، پارک ۷۳ هکتاری است که از ابتدای دوره پیگیر آن بودیم؛ امسال هم اعتباری ویژه این حوزه درنظر گرفت شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از عملیات اجرایی احداث این پارک که مساحت آن از بوستان ملت هم بیشتر است، انجام شده، گفت: احداث نیروگاه بیوگاز هم در سایت میامی در دستورکار قرار گرفته که با توجه به حجم بالای زباله تولیدی در مشهد، می‌تواند تا ۳ مگاوات تولید برق پاک داشته باشد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست در بخش دیگری از صحبت‌‎های خود به کوهستان پارک شادی اشاره داشت و تصریح کرد: این مجموعه در اختیار «بانک دی» قرار دارد که مذاکرات اولیه در این خصوص با بنیاد شهید انجام شده است؛ این مجموعه می‌تواند توسط بنیاد شهید و با حمایت شهرداری و یا صرفا با متولی‌گری شهرداری راه‌اندازی مجدد شود.

کریمدادی با اشاره به برنامه‌ریزی برای تفکیک مصالح ساختمانی، گفت: روزانه ۲۰ هزار تُن ضایعات ساختمانی در شهر تولید می‌شود که همه آن دفن می‌شوند؛ این نخاله‌ها را باید به چرخه صنعت ساختمان برگرداند.

وی با بیان اینکه امسال کارخانه زباله‌سوز وارد مرحله قرارداد می‌شود، تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات شهر مشهد، منابع آبی است؛ آنچه مسلم بوده این است که نباید از آب شرب برای آبیاری فضای سبز و مصارف کشاورزی و صنعت و… بهره گرفت.

کریمدادی از پیگیری مجدانه برای ایجاد سه تصفیه‌خانه خبرداد و گفت: امیدواریم یکی از این تصفیه‌خانه‌ها را در سیدی به بهره‌برداری رساند؛ دو تصفیه‌خانه آفتاب و آزادی هم وارد قرارداد شده‌ایم و امیدواریم از این طریق، شش میلیون مترمکعب آب را استحصال و به شبکه آبیاری برای فضای سبز تزریق کنیم.

وی با بیان اینکه تمام سعی ما بر این بوده که کلان‌پروژه‌های شهرداری را به اتمام برسانیم و بهره‌برداری کنیم، گفت: در حوزه خدمات شهری، ۵۴ پروژه خُرد و کلان نیمه‌تمام داریم که از جمله آن‌ها می‌توان سایت بانوان بوستان وکیل‌آباد، کشت‌پارک، رودپارک و… اشاره داشت؛ این پروژه‌ها پیشرفت قابل توجهی نیز داشته‌اند.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد از پیش‌بینی ۵۲۶ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خدمات‌شهری خبرداد و گفت: علاوه بر این، پروژه‌های جدید نیز تعریف خواهیم نمود چراکه در بودجه شهرداری پیش‌بینی شده است.

کریمدادی با بیان اینکه منابع تخصیصی برای تمامی پروژه‌های ۱۴۰۲ خدمات شهری، معادل ۳۴۰۰ میلیارد تومان است، مطرح کرد: امسال ۶۵ میلیارد تومان اعتبار برای مطالعات نیز تخصیص پیدا کرده که نسبت به سال گذشته، رشد سه برابری داشته است.

وی در خصوص زباله‌گردها اظهار کرد: روزانه دو هزار تُن زباله در سطح شهر جمع‌آوری می‌شود که رقم بسیار بالایی است؛ زباله‌گردها امروز به دغدغه مردمی تبدیل شده و متاسفانه عده‌ای صرفا براساس نگاه‌های شخصی منفعت‌طلبانه چهره شهر را نازیبا می‌کنند.

رئیس کمیسیون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شورای اسلامی شهر مشهد با اشاره به سامانه‌های تحویل زباله‌های خشک و قابل بازیافت، اظهارکرد: درحال حاضر سه شرکت در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ در ابتدای دوره فعالیت شورای ششم، این شرکت‌ها ۳۰ هزار مشترک داشتند که امروز این عدد به ۲۵۰ هزار مشترک افزایش پیدا کرده است.

کریمدادی در ادامه از شهروندان و کسبه خواست که زباله‌های خود را در ساعت مقرر مقابل منازل و واحدهای صنفی خود قرار دهند.

وی همچنین اشاره‌ای به بوستان‌های ویژه بانوان داشت و گفت: دو فضای سایت ویژه بانوان در بهار امسال به بهره‌برداری می‌رسد که از جمله آن‌ها می‌توان به سایت بانوان بوستان وکیل‌آباد اشاره کرد.

کریمدادی با بیان اینکه یکی از معضلات اصلی ایجاد فضای سبز به ویژه در حاشیه شهر، تملک اراضی است، عنوان کرد: این اراضی عمدتا مالک شخصی دارند وگرنه شهرداری مشکل اعتباری در این خصوص ندارد.