نماینده مردم مشهد در مجلس یازدهم:تشکل‌های دانشجویی در مورد حل مسائل کشور می‌توانند بخشی از فرایند حل مسئله باشند

به گزارش اخترشرق؛ فاطمه رحمانی در
گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در گفتمان انقلاب اسلامی، دو وظیفه خطیر برای
دانشگاه ترسیم شده است؛ اول، تربیت و اصلاح انسان‌ها و دوم، تربیت دانشمندان و
متخصصان که بنا به فرموده امام خمینی به هر دو وظیفه باید در کنار هم پرداخته شود.
لذا می‌توان نتیجه گرفت که دانشگاه کارخانه انسان‌سازی از نوع متعهد و متخصص است
که می‌تواند تحولات اساسی را در بطن جامعه طراحی، برنامه ریزی، اجرا و نظارت کند.

وی ادامه داد: نظر به رسالت و تاثیرگذاری
گسترده قشر دانشگاهی بر جامعه در جریان انقلاب و پس از آن، بنیانگذار کبیر انقلاب
امام خمینی (ره)، دانشگاه را مبدا همه تحولات و در راس امور دانستند و مقدرات
مملکت و سرنوشت ملت را در دستان دانشگاهیان ترسیم فرمودند. برداشت میدانی ما از
اتفاقات جامعه هم موید همین مطلب است، هر اندازه دانشگاهیان ما به رسالت خود در
راستای خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی عمل نمودند، تحولات عظیمی را درسطوح
مختلف علمی، فرهنگی و اجتماعی شاهد بودیم.

رحمانی با اشاره به این که دانشجو به
عنوان یکی از اقشار پیش رو و فرهیخته جامعه همیشه مورد توجه و احترام مردم بوده و
رهبر معظم انقلاب از دانشجو و دانشگاهی تعبیر به قشر برگزیده جامعه نموده‌اند،
اظهار کرد: جایگاه ویژه قشر دانشگاهی بین گروه‌های مختلف جامعه، رسالت سنگینی برای
آن ایجاد می‌کند، لذا انتظار است نسبت به سایر اقشار، ذهن دغدغه‌مندتری داشته باشد
و دارای احساس مسئولیت مضاعفی نسبت به حل مسائل کشور باشد. وجود این دغدغه مندی و
مسئولیت‌پذیری به نشاط، امید و تلاش در جامعه دانشجوئی می‌انجامد که خروجی این
سرزندگی، امیدواری و تلاش مضاعف برای حل مشکلات، به تحولات اساسی در جامعه منجر
خواهد شد، همان رسالت خطیری که حضرت امام (ره) برای دانشگاهیان ترسیم فرمودند.

وی افزود: کشور ما در شرایط فعلی برای
حل مسائل و مشکلاتش در زمینه‌های مختلف، نیازمند این فضای نشاط و سرزندگی به همراه
امید و تلاش در کل جامعه است و نقش تشکل‌های دانشجویی در ایجاد و تقویت این
فاکتورها بسیار پررنگ و موثر است. دانشجو در قالب تشکل‌های دانشجویی هویت حقوقی می‌یابد
و می‌تواند برای حل مسائل کشور دست به تنظیم یک تعامل منطقی با ساختارهای مدیریتی
کشور بزند و در این روابط دوسویه به وظایف دانشجوئی خود یعنی رصد، مطالبه‌گری و
ارائه راهکار عملیاتی برای برون رفت از مشکلات، به خوبی عمل کند، البته طراحی الگوی
موثر برای این نوع تعامل و پیگیری اثربخشی این روابط نیز بر عهده دانشجو و تشکل‌های
دانشجویی است.

وی با اشاره به این که انتظار است تشکل‌های
دانشجویی از یک سو قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را در قبال حل مسائل کشور به
ساختار مدیریتی کشور ارائه و اثبات کنند و نشان دهند که می‌توانند بخشی از فرایند
حل مسئله باشند و از رهگذر این اثبات است که اعتماد متقابل بوجود می‌آید و اعتماد
متقابل برای کشور یک سرمایه عظیم اجتماعی است که سرعت حل مسائل را دوچندان می‌کند،
عنوان کرد: به عبارتی اگر مطالبه‌گری و پرسشگری و نقد دانشجو از مدیران و صاحب‌منصبان
در مسیری سازنده و منطقی قرار گیرد می‌تواند اثرگذار باشد اما اگر نقدها و مطالبات
مبتنی بر گرایش‌های سیاسی، جناحی و غرض‌ورزی باشد گره‌ای از کار کشور باز نخواهد
کرد.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی
با بیان این که قطعا شرایط فعلی سیستم آموزشی ما با اهداف طرح شده در بیانیه گام
دوم انقلاب اسلامی که نقشه راه ما برای پیشرفت و تعالی کشور است، فاصله قابل
ملاحظه‌ای دارد، گفت: از این رو اسناد تحول بنیادین آموزش و پرورش و نقشه جامع علمی
کشور در دهه گذشته تدوین و ابلاغ شدند و متاسفانه در مرحله اجرا بسیار کم کاری
صورت گرفت. لذا امروز نیاز به تحول جدی در حوزه آموزش و پرورش و آموزش عالی داریم،
موضوعی که در دولت و مجلس در مورد آن اتفاق نظر و همراهی وجود دارد.

وی افزود: واقعیت این است که سیستم
دانشگاهی ما کپی شده از سیستم غرب است و به لحاظ ساختار و محتوا متناظر با نیازهای
کشور بومی‌سازی نشده است ، ما هنوز در حوزه متناسب کردن محتوای آموزشی-پژوهشی
دانشگاه‌ها با نیازهای واقعی جامعه چندان پیشرفتی نداشتیم. بخشی از موج بیکاری
فارغ التحصیلان دانشگاهی نیز به همین‌عدم تطابق نیازهای واقعی کشور با سیاست‌گذاری‌های
آموزشی بر می‌گردد که قابل انکار نیست.

رحمانی خاطر نشان کرد: در اینجا دو
مسئولیت متفاوت را قائل هستیم، یک مسئولیت متوجه مدیران و کارگزاران نظام است که
عزم جدی برای تحول سیستم آموزشی کشور داشته باشند، و مسئولیت دوم متوجه دانشجویان
مستقل، پرانگیزه، مؤمن، تلاشگر، کاردان و خلاق هست که در همین سیستم بیمار و معیوب
از طرفی با امید به آینده نهایت تلاش خود را برای پیشرفت کشور انجام داده و از طرف
دیگر به عنوان کنشگران اصلی عرصه علم و فناوری، برای تحول اساسی مورد نظر مطالبه
گری، پیگیری و اقدام کنند، جوانانی که به فرموده رهبری آینده مطلوب را محقق خواهند
کرد. اینچنین دانشجویانی، دانشجوی تراز انقلاب اسلامی و آینده‌ساز هستند. جوانانی
که خود را در برابر تحولات و تغییرات نه تنها منفعل نمی‌بینند، بلکه در مرحله حل
مشکلات جامعه هم متوقف نمی‌شوند (جامعه پردازی) و دست به ساختن آینده می‌زنند
(تمدن سازی). جوان و امید دو کلیدواژه اصلی بیانیه گام دوم انقلاب است، به بیان دیگر
جوان امیدوار به آینده می‌تواند امید را به جامعه تزریق کرده و تحولات بزرگی را
رقم بزند تا کشور در مسیر تعالی و پیشرفت شتاب بگیرد.

فاطمه رحمانی با اشاره به این که تراز
علمی کشور طبق آمارهای جهانی مثبت و روبه رشد است، گفت: هرچند شتاب این حرکت در
دهه گذشته کند شده ولی هیچ گاه توقف و یا پس رفت نداشته و ارتقا تعامل موثر بین
دانشگاه و صنعت و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ ها، هم به لحاظ کارآفرینی
و بهبود فضای کسب و کار و هم ایجاد ارزش افزوده و خلق ثروت بسیار ضروری و حیاتی
است.

وی ادامه داد: در مورد ارتقا سطح علمی
دانشگاه قائل به ارتقائی هستیم که آثار آن در بطن جامعه دیده شود و گره‌ای از گره‌های
کور کشور را بگشاید، واضح است ارتقای علمی دانشگاه منبعث از انگیزه و تلاش اساتید
و دانشجویان است. در حال حاضر سطح علمی دانشگاه متناظر با فاکتورهایی سنجیده می‌شود
که استانداردهای بین المللی است و چندان ارتباط مستقیم و یا هدفمندی با نیازهای
کشور به ویژه در شرایط تحریم ندارند، از این روست که در بعضی شاخه‌های علمی در دنیا
ممتاز هستیم و جای افتخار هم دارد ولی به لحاظ فناوری در همان زمینه عقب هستیم.
لذا اولویت با اصلاح آئین نامه ارتقا اعضا هیات علمی دانشگاه‌ها در شورای عالی
انقلاب فرهنگی، متناظر با نیازهای علمی-فناوری کشور است. در مرحله بعد نیاز به ایجاد
نشاط و تقویت انگیزه در دانشگاهیان برای تلاش مضاعف و هدفمند نمودن این تلاش‌ها
برای ایجاد تحول مثبت است که گسترش حمایت‌هایی که از نخبگان و دانشگاهیان می‌شود یکی
از راهکارهاست. دخیل نمودن جامعه دانشگاهی در تصمیم‌سازی و تصمیم گیری‌های کلان
کشور راهکار دیگری است که به افزایش انگیزه و امید به آینده منجر میشود.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث