مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی در نشست با فرماندار کاشمر: دو درصد جامعه روستای استان شامل جمعیت عشایری است

به گزارش اخترشرق؛ محمد حسین جعفری با بیان اینکه محرومیت‌زدایی، افزایش نقدینگی و خارج کردن ازتک محصولی بودن جامعه عشایری ازاهداف و برنامه‌های اصلی سازمان است گفت ۱۲درصد دام استان دراختیار جامعه عشایری است و ۱۳درصد تولیدات دامی استان توسط عشایر تولید می‌شود.
وی افزود با اجرای طرح‌های محوری در کنار شغل اصلی جامعه عشایری بدنبال توانمندسازی عشایر هستیم.
مدیرکل امور عشایر خراسان رضوی افزود: گردشگری، صنایع دستی، گیاهان دارویی و زنجیره تولید گوشت قرمز از محورهایی است که می‌تواند به توانمندسازی عشایر کمک کند .
وی بااشاره به اینکه ۷۵درصد شتر استان در اختیار عشایر سه شهرستان استان است از تشکیل تعاونی شترداران خبرداد.
جعفری خاطرنشان کرد: با توجه به شناسایی ظرفیت‌های شهرستان کاشمر در زمینه گیاهان دارویی، دراین حوزه در راستای توانمندسازی عشایر اقدامات و برنامه‌هایی تعریف شده است.
درادامه امیردائی صراف فرماندار شهرستان کاشمر گفت: درحوزه جامعه عشایری باید بااستفاده از خلاقیت و نو آوری و کارآفرینی اقدامات و اتفاقات تاثیرگذاری در بین عشایر رقم بزنیم.
فرماندار کاشمر تصریح نمود با هدف آشنایی و شناخت بیشتر جامعه با زندگی عشایری و درراستای تحول در معیشت عشایر باید رویدادهای مختلف در حوزه عشایر برگزار شود.
وی بااشاره به اینکه جامعه عشایری وابسته به دام است افزود: باید با معرفی جذابیت‌های زندگی روستایی و عشایری بویژه سبک زندگی در قالب گردشگری مبتنی بر رویداد بدنبال ایجاد منابع درامدی بیشتر برای جامعه عشایری باشیم.
صراف خاطرنشان کرد ایجاد زنجیره ارزش وزنجیره تولید قراردادن محصولات تولیدی عشایری در حوزه‌های مختلف دامی، صنایع دستی از روشهایی است که به معیشت جامعه عشایری کمک خواهد کرد
وی درادامه با تاکید بر توسعه زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی در جامعه عشایری تصریح نمود باید با به اشتراک گذاشتن اقدامات و فعالیت‌های جامعه عشایری به الگوسازی و معرفی چهره‌های برتر عشایر پرداخت.
امیردائی صراف خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اقتصاد جامعه عشایری وابسته به دام است باید شیوه‌های نوین در حوزه دامداری برای بهره وری بیشتر آموزش داده شود.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث