سبزیان، در آئین معرفی و خوانش «منشور روحانیت»:منشور روحانیت وصیتنامه سیاسی-الهی اختصاصی امام خمینی (ره) خطاب به روحانیون است

به گزارش اخترشرق؛ آئین معرفی و خوانش «منشور روحانیت» همزمان با سوم اسفند سالروز صدور منشور با حضور حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ هادی صاحبقرانی، مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه و جمعی از روحانیون حوزه‌های علمیه مشهد در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس‌سره) برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در باب اصل برگزاری این آئین، گفت: امروز سالروز صدور منشور روحانیت از سوی حضرت امام خمینی (ره) در آخرین روزهای حیات دنیوی ایشان است که از آن به نام منشور یاد می‌شود. از ایشان یک وصیت‌نامه سیاسی-الهی به جا مانده که خطاب به عموم مردم است اما می‌توان این منشور را یک وصیت‌نامه سیاسی-الهی اختصاصی خطاب به جامعه روحانیون دانست.
وی تصریح کرد: امام راحل (ره) به ندرت لب به شکوه و گلایه باز می‌کردند اما در این منشور ماندگار به بیان مشکلات موجود و پیش‌روی نهضت انقلاب اسلامی از آغاز تا به امروز اشاره می‌کند. در واقع این منشور فهرستی از دغدغه‌های ایشان در خصوص نهضت انقلاب اسلامی از آغاز است که نه تنها مختص سال ۱۳۶۷ بلکه برای بیانیه گام دوم انقلاب و روحانیت تراز نیز به عنوان یک سند معتبر محسوب می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی)، تاکید کرد: ایشان فرمودند «این منشور را بخوانید و مکرر و مکرر بخوانید». این تاکید بدین معناست که «منشور روحانیت» برای حیات طیبه روحانیت و اتصال این انقلاب به ظهور حضرت مهدی (عج) موثر و مفید است.
وی ابراز کرد: این منشور به بازشناختی تاریخی نقش روحانیت می‌پردازد. به عبارت ساده‌تر به نقش علمای تاریخ اسلام و روحانیون اشاره دارد و این نقش باید در گام دوم انقلاب پررنگ‌تر شود.
علی‌اکبر سبزیان اظهار امیدواری کرد همانگونه که جامعه روحانیون تاکنون در عرصه‌های مختلف پیشتاز بوده‌اند، در عرصه زمینه‌سازی ظهور حضرت مهدی (عج) نیز پیشتاز باشند.
در ادامه حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر نوایی، استاد حوزه و دانشگاه ضمن تبریک ایام شعبانیه، گفت: منشور روحانیت در حقیقت یک فرمان، دستور و توصیه است که توسط امام (ره) و رهبر یک انقلاب برای مخاطبینش صادر شده است. این منشور کلیت فصل الخطابی و توصیه‌ای دارد که تکلیف جامعه و مخاطبین خود را مشخص کرده است. آینده‌نگرانه، هوشیارگرانه و در جهت ساخت آینده‌ای مطلوب صادر شده است.
وی تصریح کرد: ما در طول تاریخ منشورهای اینچنینی فراوان داریم که می‌توان از بین آنان به منشور حضرت محمد (ص) در آغاز دوران نبوت و منشور حضرت علی (ع) در اوایل دوران خلافتشان اشاره کرد. «منشور روحانیت» نیز توسط شخصی صادر شده است که فقیه، فیلسوف و عارف است. دغدغه‌مند و آشنا به جامعه و سیاست است. از درون حوزه علمیه نشر و نما پیدا کرده است و مایه افتخار حوزه علمیه است.
علی‌اکبر نوایی تاکید کرد تمامی مسائل مربوط به جامعه اعم از شعارهای سال انتخابی از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، جهاد تبیین، اجرای بیانیه گام دوم انقلاب و منشور روحانیت نیز به انجام کارهای اصولی و طرحهای بنیادی دارد.
وی روح حاکم بر منشور را شامل ۹ نکته دانست و اظهار کرد: نکته اول، مبارزه شدید و مجدانه امام راحل (ره) با تحجرگرایی، انجماد فکری و افکار فاقد بصیرت انقلابی؛ دوم، ادامه رسالت علمی، انقلابی، سیاسی، حکومتی و آینده‌ساز روحانیت در امورات جامعه به منظور جلوگیری از انزوا و تجزیه روحانیت؛ سوم، تعریف دستاوردهای انقلاب که یکی از واجبات جامعه امروز است و چهارم، دفاع از مبنای انقلاب اسلامی است که امروز دشمنان درصدد ضربه زدن به آن هستند.
این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: نکته پنجم، بیان میراثهای فطری و علمی عالمان در زمینه تبارشناسی فقه سیاسی، کلامی، علمی، فلسفی و عرفانی در فقه سیاسی و حکومتی است؛ ششم، لزوم تحول زمانمند در فقه و فقاهت؛ هفتم، ایجاد پل میان علوم انسانی و فقه زمان به معنای اجتهاد و رهبری بر اساس مقتضیات زمان؛ هشتم، حرکت آمیخته با بصیرت در حوزه‌های علمیه در راستای‌عدم نفوذ مداخله گرایان به حوزه‌های علمیه و نکته آخر لزوم اجرای اجتهاد حکومتی و عبو ر از اجتهاد مصطلح است.
وی خاطر نشان کرد: امام خمینی (ره) می‌فرمایند «زمان و مکان دو عنصر تعیین کننده در اجتهاد هستند». این جمله به این مسئله اشاره دارد که فقه ما ایستاده در دو امر «نص» و «تاریخ» است. نص موجود است و به معنای تصریحات پیامبر (ص) و امامان (ع) است و تاریخ مولفه‌ای است که نص را ظاهر می‌کند و این به معنای پیدایش سوالات، اختلافات و مسائل است. نتیجه اینکه، کار فقه این است که نص و تاریخ را به وسیله اجتهاد با هم انطباق دهد.
حجت الاسلام و المسلمین علی‌اکبر نوایی اظهار کرد: با وجود این مسایل، امروز نیازمند فقه جواهری هستیم یعنی فقهی که شامل مسائل حکومتی، سیاسی و الهی است و امام (ره) نیز در منشور به آن اشاره دارند. امروز فقه سیاسی و حکومتی باید رویکرد اصلی حوزه‌های علمیه باشد؛ چرا که فقه سیاسی و حکومتی است که فقه نظامات را نیز شکل می‌دهد.
وی در پایان به خوانش بخشهایی از منشور روحانیت پرداخت.

گفتنی است، در پایان از پوستر مسابقه «منشور روحانیت» نیز رونمایی شد.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث