در دومین همایش بین المللی کتابخانه‌های عمومی مطرح شد؛تغییر کارکرد کتابخانه‌های عمومی و نقش آنان در معرفی کسب و کارهای کوچک

به گزارش اخترشرق؛ دومین همایش بین المللی کتابخانه‌های عمومی و کسب و کارهای کوچک با حضور سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ سجاد محمدیان، مدیرکل آموزش و پژوهش نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور؛ حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ منصور کوهی رستمی، رئیس انجمن علمی ارتقاء کتابخانه‌های عمومی ایران؛ جعفر مروارید، دستیار ویژه و معاون طرح و برنامه آستان قدس رضوی؛ لیلی سیفی، استاد علم اطالعات و دانش‌شناسی دانشگاه بیرجند و عضو انجمن بین المللی کتابداران خاورمیانه (MELA) و احمد شعبانی، استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه اصفهان جمعی از مسئولان و اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و انجمن علمی ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

کتابخانه‌ها سازمانهای اجتماعی و بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند
در ابتدا سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه نهاد به دنبال تفسیر و کارکردی جدیدی از مفهوم ارائه خدمات به مراجعین است، گفت: در واقع این همایش تجلی گاه این امر است و خروجی آن یک برنامه و راهبرد استراتژیک در این مسیر خواهد بود.
وی معاونت برنامه ریزی را تدوینگر بینش جاری نهاد در خصوص کتابخانه‌ها را در جامعه دانست و اظهار کرد: انتظار ما از پیوند نهاد با دانشگاه‌ها به عنوان نمایندگی حوزه نخبگان ارائه مفهوم درست و اساسی از کتابخانه‌ها و ارائه خدمات آن‌ها است.
میرعبداللهی تصریح کرد: ما اعتقاد داریم کتابخانه‌ها سازمان‌های اجتماعی و بخشی از ساختار اجتماعی جامعه هستند که توان اراده خدمات به همه اقشار را دارند و این ویژگی قامتی فراتر از دیگر سازمانها به کتابخانه‌ها اهدا می‌کند، چرا که کتابخانه‌ها یک ماهیت کل نگر دارد و تلاش ما بر این است که با معرفی بیشتر آن‌ها مرتبه‌ای فراتر از دفینه‌سازی اطلاعات به کتابخانه‌ها اطلاق کنیم.
وی افزود: البته برای رسیدن به این هدف نیازمند تدوین و تبیین هستیم. مهمترین چالش کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها در این ایده، باورها و ذهنیات است. به عبارت ساده‌تر نیازمند تغییر فرهنگ سازمانی کتابداران و پژوهشگران این حوزه در راستای تبیین بیش از پیش مفاهیم هستیم که از اهداف اصلی این همایش نیز است.
معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اظهارکرد: امیدوارم به برکت خاک مشهد الرضا و با توجه به تلاش و پیشتکار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی و تاکید دبیرکل نهاد خروجی این همایش فراتر از یک گردهمایی مرسوم باشد و در آینده شاهد اتفاقات بزرگ و موثر در این حوزه باشیم.

کتابخانه‌های عمومی در مسیر تبدیل شدن به فرهنگسراهای عمومی
حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن خیر مقدم به اساتید و فرهیختگان حاضر در جلسه، گفت: خداوند را شاکرم که این همایش در جوار حضرت رضا (ع) و در کتابخانه مرکزی امام خمینی (قدس سره) مشهد مقدس به عنوان بزرگترین کتابخانه عمومی خاورمیانه برگزار می‌شود.
وی با اشاره به تغییر کارکرد کتابخانه‌های عمومی در جامعه امروز، افزود: کتابخانه‌های عمومی بر اساس تعاریف اساتید بزرگ علم کتابداری امروز به عنوان دانشگاه‌های مردمی، مرکز پژوهش و گفتگو، مهارت افزایی و مکان سوم بعد از خانه و مدرسه و محل کار معرفی می‌شوند که در راستای ایجاد نشاط و امید اجتماعی فعالیت می‌کنند.
سبزیان ضمن قدردانی از همراهی و تلاش مضاعف دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این مسیر، اظهار کرد: معتقدم کتابداران خراسان رضوی با تلاش و همت خود به ویژه در ایام کرونا توانسته‌اند نقش کتابخانه‌ها را به عنوان فرهنگسراهای اجتماعی به اثبات رسانند
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان ر ضوی اظهار امیدواری کرد این همایش منشا اثری برای تثبیت جایگاه واقعی کتابخانه‌ها در نقشهای تعریف شده مدنظر اساتید در جامعه باشد.
وی ابراز کرد: بطور قطع هدف از برگزاری این همایش بین اللملی معرفی ظرفیتهای مناسب و موثر کتابخانه‌های عمومی در حوزه معرفی، ترویج و حمایت از کسب و کارهای کوچک به عنوان پایگاه‌های مردمی و مورد وثوق مردم است.

خبرنگار : فاطمه نبوی ثالث