در آئین «خطابه‌ای برای تبیین» مطرح شد؛کتابداران پرچمداران اهل بیت (ع) هستند

به گزارش اخترشرق؛ آئین «خطابه‌ای برای تبیین» به مناسبت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) با حضور مدیران کل اداره کتابخانه‌های عمومی استانهای آذربایجان غربی، ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمانشاه و لرستان و به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی برگزار شد.

در ابتدای این آئین مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابداران پرچمداران اهل بیت (ع) هستند، گفت: مایه مسرت را که با مشارکت دراین برنامه نام خود را به عنوان یکی از سوگواران حضرت فاطمه زهرا (س) ثبت می‌کنم.
وی افزود: امروز آنچنان که باید و شاید از جایگاه و ارزش یگانه بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا (س) پرداخته نشده است.
رمضانی با اشاره به مسئله و نگاه جامعه به زن، اظهار کرد: اگر رابطه میان این بانوی بزرگوار با پدر عظیم الشانشان حضرت محمد (ص)، همسرشان حضرت علی (ع) و فرزندان ایشان به درستی تبیین شود می‌توان به این نتیجه رسید که اسلام به عنوان دینی کامل، پیشرو و متوفی از نگاهی عمیق، گسترده و به روز نسبت به مسئله زن برخوردار است.
وی مسئله مهمی که جهان امروز به آن نیاز دارد را در شکل گیری روابط صحیح و توجه کافی به آن دانست که مصداق کامل را می‌توان در خاندان اهل بیت (ع) مشاهده کرد.
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ابراز کرد: به عبارت ساده‌تر و دقیقتر با نگاهی عمیق به نوع رابطه حضرت فاطمه زهرا (ع) با خانواده ایشان و گره زدن آن با رسالت حضرت محمد (ص)، می‌توان به نتیجه رسید در منظومه رفتاری و فکری اهل بیت (ع) به روشنی به مبحث حجاب، وفاداری و نجابت پرداخته شده است.
وی رفع مشکلات و جلوگیری از بروز بسیاری از معضلات را در گرو تبیین صحیح منظومه فکری اهل بیت (ع) دانست و افزود: با این رویکرد است که درمی یابیم اسلام آینده و سلامت بشر را تضمین می‌کند و اگر دچار اشتباه و لغزش می‌شویم تنها به واسطه‌عدم تبیین صحیح این مسائل است.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س)، گفت: از نامگذاری این آیین می‌توان به این نتیجه رسید که خطبه فدکیه سراسر درس حضرت زهرا (س) است که در کنار عظمت شخصیت و سیره آن بانو باید توجه ویژه‌ای به آن شود؛ چرا که یکی از نیازهای اساسی این دوران تبیین مفاهیم دینی از زبان ائمه اطهار (ع) و بزرگان دین است.
وی با بیان اینکه این جلسه متعلق به همه کتابداران و اعضای کتابخانه‌های عمومی ۷ استان مشارکت کننده در این آئین است، تصریح کرد: اما مسئله مهم با عبور از ظواهر برگزاری این آئین، بیان و فهم دقیق خطبه فدکیه است که شاید کمتر بدان توجه شده است. مایه افتخار است که استان خراسان رضوی میزبان این جلسه را به واسطه تعمق بیشتر بر فراز این خطبه عهده دار است.
سبزیان اظ‌ها کرد: حضرت آیت الله آملی (ره) در خصوص این خطبه می‌فرمایند «این خطبه نه صرفا چند دقیقه بیان زهرا (س) است، بلکه ساعت‌ها کلاس درس است». هر کس در بیان دین، خداشناسی، توحید، نبوت و حتی در پی علل ضعف مسلمین بعد پیامبر (ص) است، نمی‌تواند از تاثیرگذاری این خطبه به سادگی عبور کند.
وی تصریح کرد: اگر از این منظر بنگریم که حضرت فاطمه زهرا (س) بعد از مدت کوتاهی از رحلت حضرت محمد (ص) این خطبه را بیان کردند، آنهم در شرایطی که دختری پدری را از دست داده که در صدر اسلام بوده و در کنار آن وابستگی شدید نیز به پدر داشته است، طبیعتا انتظار داریم که از منطق و انسجام مناسبی برخوردار نباشد در حالیکه خطبه فدکیه از چنان بیان فصیح، رسا و شیوایی برخوردار است که از آن دوران تا به امروز از شفافیت، صراحت و مفهوم خاصی برخوردار است و هیچگاه از انصاف تعادل بیان و کلام خارج نمی‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی ابراز کرد: با وجود این غم و استناد به ۳۰ آیه قرآن در این خطبه نمی‌توان هیچگونه ضعف و حفره‌ای در آن پیدا کرد. استناد به قرآن کریم باعث می‌شود که پایه‌های این کلام محکمتر شود.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد خوانش این کلمات ضمن ادای دین به ساحت حضرت فاطمه زهرا (س) موجب شناخت بیشتر ما از مفاهیم دینی شود تا بتوانیم بیش از پیش ولایتمدار باشیم و از مسیر گمراهی رهانیده شویم.
در ادامه خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان غربی؛ سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ایلام؛ محمود حاجی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان جنوبی؛ مهدی آریان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خراسان شمالی؛ معصومه حسنی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه؛ سجاد راستخانه، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان لرستان؛ سید جمال حقیرالسادات، رئیس حراست اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ محمدرضا بدیع زادگان، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان مشهد و احسان سیفی، رئیس اداره امور کتابخانه‌ها و کتابخوانی و فرمانده پایگاه مقاومت بسیج کتابدار شهید عباس غفرانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی به خوانش فرازهایی از خطبه فدکیه پرداختند.

گفتنی است، در پایان این آئین کتابهای «زندگانی فاطمه زهرا سلام الله علیها» اثر سید جعفر شهیدی، «من فاطمه هستم» اثر سید محمد تقی قادری، «دردانه دلداده» اثر محمدجواد مروجی طبسی و «فرهنگ سخنان فاطمه زهرا (س): برای جوانان و عموم اقشار جامعه» اثر محمد دشتی نیز معرفی شد.

خبرنگار: فاطمه نبوی ثالث