دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی مورد حمایت مستقیم دولت قرار می‌گیرند

به گزارش اختر شرق؛ مراسم گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از مدرسان منتخب مراکز آموزش علمی کاربردی این استان، با حضور مهندس عباس زاده مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال، دکتر اصغری مدیرکل دفتر برنامه ربزی، تحول و آموزش استانداری خراسان رضوی، دکتر سلجوقی رئیس واحد استانی، روسای مراکز آموزش علمی کاربردی و جمعی از مدرسان منتخب مراکز آموزش علمی کاربردی استان برگزار شد.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی در این مراسم با تاکید بر قدردانی همیشگی از معلمان و مدرسان که باعث آگاهی و توانمندی منابع انسانی و تبدیل آن به سرمایه انسانی می‌شوند و با اشاره به اهمیت رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی برای جامعه، تصریح کرد: کارآفرینی، نشاط و محوریت کار و اشتغال مزیت دانشگاه جامع علمی کاربردی است و این خصوصیت متمایز دانشگاه جامع علمی کاربردی با سایر دانشگاه‌های دیگر است لذا برای این متمایز بودن باید کارهای شاخص و متمایزی نیز انجام داد. یکی از این کارها جذب مدرسانی که با اساتید و مدرسان سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تفاوت‌هایی داشته باشند که بتوانند دانشجوها که سرمایه انسانی کارآفرینی جامعه هستند را تربیت و پرورش دهند.

وی ادامه داد: لذا مدرس علمی کاربردی باید شور، نشاط و انگیزه‌ای را در دانشجو ایجاد کنند که پروژه محور باشند و بتوانند مشکلی از مشکلات حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، خدمات و حوزه فرهنگ و هنر کشور حل کنند چراکه امروزه اگر چه آموزش‌های نظری و تئوری برای دستیابی قله‌های علم لازم است، اما جامعه به مهارت آموزی بیش از پیش نیاز دارد. لذا ارزش آفرینی که در دانشجو ایجاد حس مفید بودن و ماهر بودن را ایجاد می‌کند یک خصوصیت و مزیت خاص برای دانشگاه جامع علمی کاربردی است و باید این دستاورد را حفظ کند.

مهندس عباس زاده تاکید کرد: دانشجویان مهارتی دانشگاه جامع علمی کاربردی دو دسته هستند یک گروه که پس از آموزش، کارآفرینان بالقوه و توانمند می‌شوند و محور توسعه اشتغال و کار جامعه هستند و گروه دوم افرادی هستند که پس از آموزش به این کارآفرینان کمک می‌کنند تا چرخ‌های توسعه بچرخد. لذا آموزش و مهارت این افراد بسیار مهم و حیاتی است.

مدیرکل دفتر سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان رضوی با اشاره به کمبود نیروی ماهر در بسیاری ار مناطق کشور و استان خراسان رضوی گفت: یکی از دغدغه‌های مسئولین در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری، تامین نیروی ماهر مورد نیاز در بخش‌های تولیدی صنایع، کشاورزی، گردشگری و… است که با کمبود نیرو مواجه است در حالی که ممکن است آمار بالای نرخ بیکاری در کشور و استان ما را به اشتباه بیندازد و این نشان ازعدم توزیع متوازن نیروهای ماهر، صنایع و شهرستان‌های مورد تقاضای نیرو است.

مهندس عباس زاده، مدیریت دانش آموختگان دانشگاه‌ها را بسیار مهم خواند و گفت: دانشگاه‌ها باید دفاتری درخصوص توانمندسازی و مشاوره کسب و کار و کارآفرینی دانشجو داشته باشند تا در ایام تحصیل و قبل از ورود به بازار کار توانمندی و مهارت لازم را در رشته تحصیلی کسب کند و تجربیات و فعالیت‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی در این خصوص قابل تقدیر است و می‌تواند تعمیم پیداکند.

مدیرکل دفتر اشتغال و سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی افزود: طبق توافقات و تفاهم نامه منعقد شده دولت مصمم است تا دانش آموختگان و نخبگان دانشگاه جامع علمی کاربردی را بصورت مستقیم مورد حمایت قرار دهد و این نشان دهنده این است که دانشگاه جامع علمی کاربردی در قبال اشتغال پس از تحصیل دانشجویانش، مسئولیت‌پذیر است و آن‌ها را مورد حمایت قرار می‌دهد لذا تفاهم نامه‌هایی بین دولت و دانشگاه منعقد شده که طی آن دانشگاه متعهد شده است براساس تقاضایی که دولت اعلام می‌کند نیروی متخصص تربیت و معرفی کند و دولت نیز این نیروها را به کاریابی‌ها و صنایع و بخش‌های مورد نیاز هدایت می‌کند تا جذب شوند و در خصوص کارآفرینان نیز که می‌خواهند کاری مستقل را توسعه دهند تسهیلات مناسب را دریافت کنند.

در ادامه این جلسه دکتر اصغری مدیرکل دفتر برنامه ریزی، تحول، آموزش و پژوهش استانداری گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی نمونه واقعی آموزش در عرصه کار است.

وی با اشاره به کارکرد و فعالیت‌های دفتر برنامه ریزی، تحول و آموزش استانداری گفت: یکی از ماموریت‌های این دفتر، کارهای مربوط به آموزش و دانشگاه‌های استان است و اعتبارات لازم برای قسمت‌های مختلف فعالیت‌های دانشگاهی را می‌توان از این دفتر پیگیری کرد و در این خصوص دانشگاه جامع علمی کاربردی و مراکز آموزشی آن در سطح استان می‌توانند برای فعالیت‌های پژوهشی، آموزش و کارآفرینی و نوآوری از این دفتر پیگیر باشند، همچنین این دفتر دبیرخانه شورای اداری استان است و از این لحاظ با دانشگاه جامع علمی کاربردی به لحاظ نوع فعالیتش بسیار مرتبط است.

دکتر اصغری در خصوص اهمیت و ساختار شورای برنامه ریزی و کارگروه‌های ذیل آن توضیح داد و گفت: یکی از کارگروه‌های ذیل دومین شورای مهم استان، آموزش‌های مهارتی و فنی حرفه‌ای استان است که ریاست این کارگروه با دانشگاه جامع علمی کاربردی استان خراسان رضوی است که طی حکمی به ریاست این دانشگاه ابلاغ شده است و این یک ظرفیت مناسب برای پیگیری مسائل مربوط به فعالیت ها، آموزش‌های مهارتی و مراکز مربوط به آن ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: فلسفه وجودی دانشگاه جامع علمی کاربردی و نحوه آموزش‌های آن برای جامعه دارای اهمیت زیادی است و امروزه یکی از مباحث مهم در حوزه آموزش، تبحر و مهارت عملی فرد در رشته تحصیلی است چرا که تجربه ثابت کرده است دانشجویان رشته‌های نظری نسبت به دانشجویان رشته‌هایی مهارتی و حتی نسبت به رشته‌های نظیر پزشکی، پیراپزشکی بعد از دانش آموختگی دچار چالش‌های بیشتری هستند و از آنجا که تجربه کار عملی در محیط واقعی کار را ندارند دارای آمادگی کمتری برای فعالیت در عرصه هستند و دچار چالش‌های جدی می‌شوند چرا که استاد و مدرسی که پس از کلاس بصورت حرفه‌ای در محیط کار قرار دارد و کار عملی انجام می‌دهد نسبت به مدرسی که صرفا کار تدریس دارد واقعیت کار و چالش‌های موجود آن رشته را بهتر می‌شناسد لذا دانشگاه جامع علمی کاربردی از این لحاظ دارای ویژگی مطلوبی است که دانشجو و استاد هردو در عرصه فعالیت عملی و میدان واقعی کار هستند، واقعیت دنیای امروز نیز نشان می‌دهد داشتن مهارت و کار عملی در رشته تحصیلی بسیار مهم‌تر از مدرک است و این واقعیت، اهمیت آموزش‌های مهارتی و علمی کاربردی را دوچندان می‌کند.

سپس دکتر احمدزاده دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بعنوان سخنران مدعو در این مراسم بیان کرد: تعقل و تدبر زیربنای توسعه فردی، اجتماعی و ملی است. دانشگاه وظیفه آموزش این مهم را برعهده دارد.

وی با اشاره به اهمیت نقش فردی و اجتماعی در جهان هوشمند امروز گفت: مهمترین کاری که محیط‌های آموزشی و در راس آن آموزش و پرورش و دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه جامع علمی کاربردی نسبت به دانش آموز ودانشجو بر عهده دارند ارتقاء قدرت و مهارت تفکر و تدبر است که ما علیرغم انقلاب فرهنگی نتوانستیم آنطور که باید در جامعه گسترش بدهیم چرا که امروزه در سبک زندگی، انتخاب مدیران، آموزش‌های سطوح مختلف دچار این نقص بزرگ هستیم که نتوانستیم این تفکر و تدبر را درست آموزش و پرورش دهیم.

دکتر احمدزاده بیان کرد: یکی از مهمترین رسالت‌های معلمان و مدرسان در دنیای امروز کمک به فرهنگ مطالعه است چرا که زیربنای تعقل و تدبر را آگاهی و مطالعه تشکیل داده است به ویژه در دنیای هوشمند امروز که طبق قرآن و روایات و احدایث باید در برابر دشمنان توانمند بود و قدرت داشت و این توانمندی از آگاهی بیشتر حاصل می‌شود.

وی با اشاره به زندگی امام خمینی (ره) گفت: ایشان صاحب کتابخانه و یا کتاب‌های فراوان نبودند بلکه آثار و کتاب‌هایی را که مطالعه می‌کردند، در آن بیشتر تفکر و تدبر می‌کردند و واقعیت نیز همین است که مطالعه کردن یک کتاب اگر چه مهم است اما تفکر و تدبر در مطالب آن بسیار مهمتر است و کارگشا.

این دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در خصوص مسائل مهمی مانند اقتصاد و فرهنگ و کار و اشتغال بهتر است تعقل، تدبر و ارتقای فرهنگ جامعه در همه حوزه‌ها را جایگزین برخورد و کارهای دور از تفکر کرد و این از محیط‌هایی مانند دانشگاه و توسط مدرسان آغاز می‌شود.

لازم به ذکر است؛ اجرای موسیقی سنتی، تئاتر بی‌کلام دانشجویان فرهنگ و هنر و تقدیر از مدرسان منتخب مراکز آموزش علمی کاربردی استان خراسان رضوی از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.