حال و هوای خوب شهرمان باتغییر نگاه ها به حاشیه شهر (گلشهر)

به گزارش اخترشرق؛ حجت الاسلام دکترسجادی زاده بیان کرد: گلشهر پُر است از فرهنگ‌های دست‌نخورده افغانستانی، از پوشش گرفته تا غذا تا بازارهایش تا همان لبخند نمکین به‌روی چهره‌های رنجور اما امیدواریم مردم افغانستانی بازهم همچو گذشته به پاخیزند و دست به دست هم دهند تا دوباره مثل گذشته قوی تر باشتند.

حجت الاسلام ثاراالله ظهوری اشاره کرد: بااینکه ما در منطقه گلشهر خیلی پررنگ جلوه کردیم اما دغدغه های زیادی داریم.

مسئول بنیاد فرهنگی افغانستانی‌های مقیم ایران اظهار کرد: ايران يکي از مهم‌ترین کشورهاي پذيراي مهاجران و پناهندگان افغاني است. با توجه به سابقه طولاني مهاجرت افغان‌ها به ايران و تعداد قابل‌توجه آن‌ها، بررسي تغيير در وضعيت افغان‌ها در ايران از اهميت خاصي برخوردار است. اين مقاله بر آن است تا با استفاده از داده‌های دو طرح آمايش و بررسي نمونه‌ای سال 1384، وضعيت اقتصادي، اجتماعي و جمعيتي مهاجران افغاني را با توجه به مهاجرت آن‌ها به ايران بررسي کند.

وی ادامه داد: در اين بررسي از فرضیه‌ها و نظريات مختلفي استفاده‌شده که مهم‌ترین آن‌ها فرضيه انطباق است. بر اساس اين فرضيه هرچه مهاجران ارتباط بيشتري با جامعه مقصد داشته باشند، وضعيت آن‌ها به جامعه مقصد شبیه‌تر خواهد بود. یافته‌ها بهبود وضعيت مهاجران، به‌ویژه درزمینهٔ هاي آموزش، مهارت و بهداشت را منعکس می‌کنند. تفاوت نسلي قابل‌توجهی (وضعيت بهتر نسل دوم)، در اين بهره‌مندی وجود دارد. در مقابل، انطباق مهاجران با جامعه مقصد در بعضي جنبه‌ها نظير اشتغال، ضعيف بوده است. اين وضعيت به ناهماهنگي همانندي با جامعه مقصد منجر شده است.

حجت الاسلام ظهوری بیان کرد: ویژگی‌های مهاجران، تجربه زندگي در ايران و نگرش جامعه مقصد، می‌توانند تبیین‌گر اين وضعيت باشند. با توجه به تبعات متفاوت اين وضعيت براي مهاجران و جوامع مبدأ و مقصد، تدوين راهکارهاي سياستي مناسب ضروري است.

خبرنگار: سمانه جعفری