تعداد مدرس‌های دانشگاه‌های علمی کاربردی کشور از ۳۵ هزار به ۴۲ هزار نفر افزایش می‌یابد

به گزارش اختر شرق؛ محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه در خصوص «سیاست‌های کیفی دانشگاه جامع علمی کاربردی در ارتقای آموزش‌های مهارتی» در محل هتل پردیسان مشهد، خاطرنشان کرد: نشست‌های سالانه دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با حضور رؤسای استانی و واحدهای این دانشگاه در سراسر کشور به میزبانی یکی از استان‌ها برگزار می‌شود و امسال میزبانی آن با دانشگاه جامع علمی و کاربردی خراسان رضوی بوده که در روزهای دوم و سوم بهمن‌ماه ۹۸ در مشهد برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نشست مسائل و مشکلات مختلف
بررسی و رسیدگی می‌شود که یکی از آنان مباحث حقوقی بود که با پیگیری معاونت حقوقی
دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور و مسئولان دستگاه قضایی حل‌وفصل خواهد شد.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور بابیان
اینکه در سال تحصیلی فعلی به دنبال ارتقاء کیفی آموزشی بودیم، تصریح کرد:
خوشبختانه شاهد رشد علمی محیط‌های دانشگاهی با حضور اساتید برجسته هستیم و تمامی
واحدها دارای اساسنامه هستند و می‌توانند برنامه‌ریزی مدون و بلندمدت را در
چهارچوب ضوابط دانشگاهی داشته باشند؛ همچنین بحث ساماندهی مدرسان علمی و کاربردی
را داشتیم که کار ارزیابی‌های مجدد تا پایان آذرماه به اتمام رسید و هم‌اکنون تمام
مدرسان دارای کد مدرسی هستند.

امید با اشاره به اینکه هرسال یک نوبت فراخوان
جذب مدرس با توجه به نیاز واحدها اعلام می‌شود و فارغ‌التحصیلان علاقه‌مند به تدریس
در دانشگاه جامع علمی و کاربردی می‌توانند ثبت‌نام اولیه را داشته باشند و پس از طی
مراحل برگزیده شوند، مطرح کرد: در آخرین نوبت ۲۰ هزار ثبت‌نام داشتیم که از این تعداد هفت هزار نفر برگزیده
شدند و کد مدرسی به آنان اعطا شد و به ازای سه مدرس متقاضی، یک نفربر اساس سوابق کاری،
تحصیلی و مهارتی انتخاب می‌شوند و از ابتدای خردادماه ۹۹ وارد کلاس آموزشی شده و از ابتدای مهرماه
۹۹ نیز وارد کلاس‌های دانشگاهی می‌شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور با اشاره
به اینکه در حال حاضر ۳۵ هزار مدرس در دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور وجود دارد، گفت: این
عدد با هفت هزار نیروی جدید به ۴۲ هزار نفر افزایش می‌یابد.

وی بابیان این مطلب که این میزان با توجه به تعداد
۲۵۰ هزار دانشجویی که داریم پاسخگوی نیازمان است، عنوان کرد: به‌طور
متوسط باید به تعداد هر ۲۰ دانشجو یک مدرس داشته باشیم که این میزان در دانشگاه جامع علمی و
کاربردی کشور به ازای هر ۱۰ دانشجو یک مدرس است و خوشبختانه کمبودی در حوزه مدرسان نداریم.

امید با اشاره به اینکه برنامه مهم دیگرمان ایده
پروری مدرسان و دانشجویان است، گفت: با این اقدام تمامی ایده‌ها به‌خوبی معرفی‌شده
و از برترین ایده‌ها در مسیر رشد علمی استفاده می‌شود و در برنامه بعدی تعداد ۳۰ دانشجو در
ابتدای سال آلمان حاضر می‌شوند و این افراد قبل از حضور در این کلاس‌ها در دانشگاه
جامع علمی و کاربردی کیش حاضر می‌شوند تا از آموزش‌های اولیه و ابتدایی را فراگیرند.

وی با بیان اینکه پنج درصد درآمد دانشگاه‌ها باید در حوزه
فرهنگی هزینه شود و واحدهایی که این هزینه کرد را نداشته باشند نمره منفی می‌گیرند،
گفت: طبق مصوبه دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور واحدهای جدید باید همراه با محیط
کار عملی باشند و چند نمونه آن را در مشهد در ابتدای سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در
رشته‌های هتلداری، صنعت زعفران و تولیدات لوازم‌خانگی بود.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در
رابطه با اضافه شدن رشته‌های جدید در سال تحصیلی آینده، بیان کرد: در سال تحصیلی
رشته‌های موسیقی‌های محلی، منطقه‌ای و کلاسیک اضافه می‌شود، ضمن اینکه در برخی
رشته‌ها با توجه به نیازهای روز، بازار کار و درخواست متقاضیان برخی رشته‌ها ادغام
یا جایگزین شدند و برای سال تحصیلی آینده هم به جهت کمبود متقاضی پذیرش دانشجو
نخواهیم داشت.

امید در رابطه برنامه‌های جدید دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور در بحث آزمون‌های متمرکز، گفت: برای دانشگاه جامع علمی و کاربردی کشور کیفیت در اولویت کمیت قرار دارد و نمونه بارز آن کاهش یک و نیم میلیون نفری دانشجویان این دانشگاه در سال تحصیلی فعلی بوده است؛ این مهم نشان از اهمیت این مجموعه در بحث توسعه کیفی دارد که ارتقاء آن هیچ‌گاه تمامی و پایان ندارد.